Pengenalan
Bagi
mereka yang telah berjaya dengan cemerlang,beberpa pendekatan belajar
telah diamalkan. Para pengkaji teknik belajar telah juga menghasilkan
beberapa pendekatan pembelajaran yang berkesan.
Terpulang kepada
kita sebagai pelajar untuk mengikuti teknik mana yang paling sesuai dan
paling mudah difahami. Untuk membantu pelajar di sini terdapat beberapa
teknik belajar akan diutarakan.
Teknik Belajar 5R-STUV
Recopy [salin semula]
Rework all model 5 x [buat semula contoh/cepat/5x]
Recite out loud Repeatedly [lafaz kuat berulang kali]
Recheck [semak semula]
Reasonnablenes [jawapan berpatutan/sebaliknya]
s-sumarize [ringkaskan nota penting]
t-test your self [uji diri anda]
u-use [gunakan]
V-visualize [bayangkan selalu]
Teknik Belajar Secara Pembayangan
Kita
mempunyai apa yang dinamakan otak kanan dan otak kiri. Otak kiri
melibatkan pemikiran bercorak ‘akademik’ seperti perkataan, nombor,
kebolehan saintifik, matematik, bahasa, analisisi dan penggunaan tangan
kanan.
Otak kanan pula melibatkan aktiviti bersangkutan irama,
imaginasi, warna, khayalan, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan
kiri.
Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua
bahagian otak dengan bijaksana. Umpamanya adakah kita selalu menggunakan
otak kanan kita untuk menghayalkan pelajaran atau atau adakah ia selalu
digunakan untuk menghayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi,
angan-angan kosong, dendam, hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan perasaan
yang tidak berhubungkait dengan pelajaran.
Jika otak bahagian
kanan ini belum lagi digunakan sepenuhnya untuk mengkhayalkan pelajaran,
maka masanya telah tiba kita mengkikis semua khayalan dan imaginasi
kosong dan segerakan gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan
digunakan untuk membayangkan pelajaran.
Teknik pembayangan perlu
penumpuan. Penumpuan yang serius amat perlu. Sebaik-baik suasana ialah
yang sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa berbaring sebelum tidur
malam, semasa duduk berseorangan menenangkan fikiran, semasa menumpang
bas atau teksi, semasa di stesen bas dan lain-lain.
Sebagai
contoh kita ambil suasan berbaring sebelum tidur. Bilik sudah gelap>
Keadaan sunyi sepi. Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula bayangkan
soalan-soalan, raja, sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari.
Bayang ia satu demi satu. Untuk menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang
diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk anda. Amalakan ini
setiap malam. soal diri anda, satu ke satu soalan, mata pelajaran ke
mata pelajaran sehinggalah tertidur. Ulangi bila terbangun di tengah
malam. Amalkan ia dari sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan
ke sebulan bermula ddari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan
khayalan ini dipositifkan dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil
usaha ini. Bagi anda yang belum mengamalkannnya, cuba mula dari
sekarang.
Rahsia-rahsia di sebalik pengurusan masa pelajar cemerlang.
Masa
sebelum tidur - masa berbaring sebelum tidur. Aamalkan teknik belajar
secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis
dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
Masa terbangun di tengah malam( Belajar seperti No.1)
Masa bangun tidur. Subuh/pagi.Bayangkan pelajaran semalam.
Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
Masa bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat cermin)
Masa sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
Masa berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
Masa sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
Masa menunggu cikgu yang terlewat(ulangkaji cepat)
Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
Masa sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja rumah)
Masa berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
Masa berada dalam bas ( baca kad nota)
Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)
Masa rehat selepas maka n malam (Baca rencana akhbar dan lain-lain)
Masa menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)
MASA TERPENTING DALAM PEMBELAJARAN CEMERLANG
MASA BELAJAR WAKTU SUBUH
Lain-lain masa yang perlu diurus.
Masa ditelefon-pendekkan perbualan
Semasa membantu ayah dan ibu (belajar cara bayangan)
Masa menunggu doktor (ulangkaji kad Nota)
Masa berjalan dipersekitaran sekolah (tanya/jawab diri anda)
Masa mesyuarat (ulangkaji kad nota sebelum mesyuarat)
Masa mendengar radio(kurangkan masa)
Masa menunggu kawan (ulangkaji kad nota)
Masa pelawat ke rumah (jika ramai, belajar di perpustakaan)
Jika anda mengamalkan masa-masa belajar ini dengan betul dan disiplin,pasti anda akan berjaya dengan cemerlang.
Teknik Belajar PV3R
Preview (tinjauan awal)
Question (soal diri)
Read & Underline (Baca,garis dan tanda)
Recite & write (lafaz dan tulis nota)
Review (tinjauan akhir)
Sumarize (ringkaskan)
Test your self (uji diri anda)
Use (gunakan)
Visualize (bayangkan)
7 Cara Cemerlangkan Otak
Positive mental attitude & positive physical action.
Air-clean air for the brain.
Mental Challenges for the brain.
Food for the brain.
Exercise for the brain.
Sleep for the brain.
Meditation & power brain./
Amalan peningkatan daya ingatan
Faham.
Jarakkan/pecahkan masa belajar.
Lafazkan isi penting dengan cara yang kuat.
Percaya pada diri sendiri.
Ulang berkali-kali.
Guna kata kunci, kata isyarat. kata rahsia & ungkapan lucu.
Ulangkaji semasa berbaring sebelum tidur & semasa bangun tidur.
Bayangkan selalu (20 peringkat masa cemerlang).
AMALKAN SEMOGA BERJAYA
No comments:
Post a Comment